Thursday, November 27, 2014

Traveling dancer's vocabulary: English - Portuguese (Brazil)

Abaixo da imagem em português!

Knowing the local language can help a lot while traveling. Unfortunately (IMO) it's not possible to learn every language of the world - but learning even just a couple key words and phrases can save you from a lot of trouble. And it always makes a positive impression with the locals!

With kind assistance from my friends in Brazil I compiled this short Brazilian Portuguese vocabulary for the traveling dancers. Thanks to Stela Regina Novaes from Studio Metrópole and Jaakko Pispala from ZK Adventures for the help!

English words & phrases are written on blue, and on their right the Brazilian Portuguese words & phrases on green!


Now t-shirts available with this print!


Conhecer a língua local pode ajudar muito durante a viagem. Infelizmente acho que não é possível aprender todas as línguas do mundo - mas pode realmente ajudar se você aprender ainda algumas palavras e frases importantes. E isso faz sempre uma impressão positiva!

Com a ajuda dos meus amigos no Brasil eu compilei este pequeno vocabulário de inglês - português brasileiro para os dançarinos que viajarão. Obrigado Stela Regina Novaes de Studio Metrópole and Jaakko Pispala de ZK Adventures pela ajuda!

Palavras e frases em inglês são escritos em azul, e do seu lado direito as palavras e frases do português brasileiro são em verde!










Dance vocabulary - Vocabulário da dança
dance styleo estilo de dançabeginneriniciante
Argentinian tangotango argentinointermediate intermediário/a
bachatabachata advancedavançado/a
ballroom dancingdança de salão professionalprofissional
hiphophiphop teacherprofessor/a
kizombakizomba a (group) classuma aula
salsasalsa a private classuma aula particular
sambasamba a congressum congresso
zoukzouk a partyuma festa / balada
ladies / girlsmeninas/mulheresa showum show
men / guys homensa stepum passo
dancer (male/female)dançarino/aa figure uma figura
dance partner parceiro/a de dançaa turnum giro
leadercavalheiro / homemthe flooro piso / o chão
followerdama / mulherthe dance floora pista de dança
Dancing (verbs) - Dançando (verbos)
to dancedançarto join, bring togetherjuntar / unir
to go (let's go)ir (vamos)to crosscruzar
to comevirto leadconducir
to stoppararto followseguir
to steppisarto listen/hearescutar/ouvir
to walkandarto lookolhar
to turnvirarto askperguntar
to spingirarto relaxrelaxar
to openabrir
Music - Música
a songuma músicarhythmo ritmo
an artistuma artistaslow/slowlylento/a
beata batida fastrápido/a
Directions - Direções
forward / backwardpara frente / para trás left / rightesquerda / direita
to the sidepara o lado up / downpara cima / para baixo
here / thereaqui / lá
Body Parts - Partes do corpo
handa mãobodyo corpo
armo braçowaista cintura
shouldero ombrohipo quadril
elbowo cotovelochesto peito
fingers, toesos dedosheada cabeça
foot / feeto pé / os pés necko pescoço
legsas pernas hairo cabelo
kneeo joelhoembrace (dance hold)o abraço
ankleo tornozelo
Phrases - Frases
Do you want to dance (with me)?Você quer dançar (comigo)? / Gostaria de dançar?
Do you dance....(salsa, zouk..)?Você dança.... (salsa, zouk)?
One more dance?Mais uma dança?
Could we dance later?Poderíamos dançar mais tarde?
Could we dance a slower / faster song?Poderíamos dançar uma música mais lenta / mais rápida?
Yes, thank you.Sim, obrigado/a.
No, thank you. Não, obrigado/a.
Not right now.Agora não.
Take partners!Pega / escolha um par!
Change (partners)! / Rotate!Troque de par!
One more time.Mais uma vez.
A question, please.Uma pergunta, por favor.
I enjoyed dancing with you.Eu gostei de dançar com você.
How long have you been dancing...?Há quanto tempo você dança ...?
I have been dancing one year / two years...Eu danço ha um ano / dois anos ...
Basic vocabulary - Vocabulário básico
I eu
youvocê (Br.) / tu
he / sheele / ela
yessim
nonão
pleasepor favor
one, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, tenum/uma, dois/duas, três, quatro, cinco, seis, sete, oito, nove, dez
fooda comida
breakfast / lunch / dinner / snackcafé da manhã / almoço / jantar / lanche
water(uma) água
beer(uma) cerveja
accommodationhospedagem
bathroombanheiro
free / occupiedlivre / ocupado
Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sundaysegunda-feira, terça-feira, quarta-feira, quinta-feira, sexta-feira, sábado, domingo
today / tomorrow / yesterdayhoje / amanhã / ontem
taxi / bus / metro / traintáxi / ônibus / metrô / trem
bus station / train station / airportestação de ônibus/terminal rodoviário / estação de trem / aeroporto
General frases - Frases gerais
Hello! Oi! Olá!
Good morning!Bom dia!
Good afternoon (evening)!Boa tarde!
Good night!Boa noite!
Bye!Tchau!
See you soon!Até mais! / Até breve!
See you tomorrow!Até amanhã!
How are you?Tudo bem? / Como está? / Como vai?
I'm good / very good.Bem. Tudo bem / bom.
And you?E você?
Thank you. Obrigado/a.
You're welcome.De nada.
What is your name?Como se chama? / Qual é o seu nome?
My name is...Eu me chamo... / O meu nome é...
Nice to meet you.Prazer (em conhecê-lo/la/los/las).
Same here. Iqualmente.
Where are you from?De onde você é?
I am from... Sou de...
Do you speak...?Você fala...?
English / Spanish / PortugueseInglês / espanhol / português
I speak / understand (a little)...Falo / Entendo (um pouco)...
I don't speak...Não falo...
I don't / didn't understand.Eu não estou entendendo. / Não entendi.
I don't know.Não sei.
What? / Pardon me?O que?
Could you speak slowlier?Por favor fale mais devagar.
Could you help me?Você poderia me ajudar?
Of course.Claro.
Where is / Where are...?Onde é/fica/há...? / Onde são...?
Excuse me.Com licença. / Desculpe. / Perdão.
I'm hungry / thirsty.Estou com fome / sede.
I'm tired / sick.Estou cansado / doente.
Cheers!Saúde! / Tim-Tim!
Bon appetit!Bom apetite!
Go away! / Leave me alone!Me deixa em paz!
Help! / Fire! / Police! / Stop!Ajuda! / Fogo! / Polícia! / Pare!



If you have suggestions of what to add to this vocabulary or if you find an error (despite my many double and triple-checks) please send a message via the contact form or write it on the Dance the World Facebook page!



1 comment: